Peru zaskakująco ciekawe dla polskiego eksportu

Eksperci Banku Zachodniego WBK wskazują, że Peru to rynek, na którym zapotrzebowanie wielu branż jest komplementarne z produkcją z Polski. Kraj, który na razie jest bliski głównie naszym turystom powoli staje się bardzo bliski także eksporterom. I to nie tylko dlatego, że polskie firmy mogą tam liczyć na wsparcie, ale też dlatego, że to obecnie jedna z najszybciej rozwijających się gospodarek Ameryki Łacińskiej z imponującym na tle innych krajów LATAM wzrostem PKB szacowanym na blisko 4%!

Dynamika wzrostu gospodarki peruwiańskiej jest dużo wyższa niż innych krajów regionu. W 2015 r. PKB Peru wzrosło o 3,3%, podczas gdy np. sąsiednie Chile wypracowało wzrost o 2,3% a największa w regionie Brazylia zanotowała spadek aż o 3,8%. Analitycy Grupy Santander szacują, że na koniec 2016 r. dane statystyczne powinny pokazać +3,9%. Peru wypada pod tym względem dużo lepiej niż inne czołowe gospodarki regionu, jak Meksyk (+2,2%), Kolumbia (+1,8%) czy Chile (1,6%).

Peru, kraj rządzony od 28 lipca 2016 r. przez prezydenta o polskich korzeniach, Pedro Pablo Kuczynskiego, wyróżnia się też na kontynencie południowoamerykańskim łatwością prowadzenia biznesu. Potwierdza to najnowszy ranking Doing Business, w którym kraj ten zajmuje 54. miejsce. Z państw Ameryki Południowej, o oczko wyżej w rankingu jest tylko Kolumbia. Peru jest też coraz częściej wymieniane przez globalne instytucje analityczne i światowe media jako jeden z najbardziej perspektywicznych rynków na świecie. CNN umieściło ten kraj w zestawianiu 8. najbardziej interesujących dla inwestorów rynków wschodzących, obok takich państw jak Indie czy Wietnam.

Peru pokazuje, że wśród państw LATAM są świetnie rozwijające się gospodarki, które zgłaszają coraz większy popyt na towary z importu – mówi Olga Pietkiewicz, szefowa International Desk Banku Zachodniego WBK.

Eksport do Peru nabiera rozpędu

Kraj znany głównie za sprawą jednego z 7 nowych cudów świata, Machu Picchu, zajmuje wg danych GUS dopiero 87. pozycję na liście naszych rynków zbytu z udziałem jedynie 0,03% w całości polskiego eksportu. Ale jednocześnie warto zauważyć, że polski eksport do Peru w pierwszych trzech kwartałach 2016 r. wzrósł o 17,5% r/r. – Od 2013 r. między UE a Peru i Kolumbią obowiązuje umowa o wolnym handlu. Zniesiono wiele barier i ograniczeń; w wielu sektorach mamy szeroko otwarte drzwi – wskazuje Olga Pietkiewicz. Można powiedzieć, że widać już pierwsze efekty obowiązywania nowych regulacji. Obecnie eksport do Peru notuje dużo lepsze wyniki niż na rynkach sąsiednich, np. do Chile (+6,8% r/r po III kw. 2016 r.) czy Brazylii (-12,4%). Choć nadal nie rozpędziliśmy się na tym kierunku tak jak w Kolumbii (+56,9%), drugim sygnatariuszu umowy o wolnym handlu.– Nie widzę przeszkód, aby w najbliższych latach eksport do Peru rósł dużo szybciej a kraj ten stał się jednym z naszych głównych partnerów w regionie LATAM – dodaje Olga Pietkiewicz.

Świetne dopasowania w przemyśle…

Spore szanse dla polskich firm w Peru dostrzega także Ministerstwo Rozwoju, które wskazuje [1]  na komplementarność obu gospodarek i potencjał rozwoju wzajemnych stosunków handlowych. Najlepszym przykładem są możliwości współpracy z branżą górniczą i wydobywczą. Według danych Ambasady Polskiej w Limie, w 2015 r. kraj ten był czwartym największym producentem miedzi na świecie. Na swoim kontynencie zajmował z kolei drugie miejsce pod względem wydobycia srebra i szóste w produkcji złota. Poza tym posiada wielkie, w niektórych przypadkach największe na świecie, rezerwy tych minerałów. Przychody związane z górnictwem generują aż 11,7% PKB Peru. Polska mogłaby zatem z powodzeniem dostarczać maszyny, sprzęt i akcesoria dla górnictwa, w tym do działalności wydobywczej i przetwórczej.

Intensywny rozwój gospodarczy zwiększa popyt peruwiańskich firm na środki produkcji. Peru potrzebuje maszyn i urządzeń do produkcji w wielu branżach, szczególnie w sektorze rolno-spożywczym, przemyśle elektromaszynowym, chemicznym i metalurgicznym. Kraj ma też ogromne zasoby drewna i z pewnością istnieje tu potencjał dla eksportu maszyn i urządzeń dla sektora drzewno-papierniczego.Swoich nabywców powinny zaleźć też pojazdy do transportu osób i towarów oraz urządzenia dla przemysłu gazowego, które już teraz są naszym hitem eksportowym – wskazuje Olga Pietkiewicz.

Według analiz Ministerstwa Rozwoju, Peru zainteresowane jest także polskimi samolotami, m.in. rolniczymi oraz śmigłowcami, a także remontami śmigłowców i dostawami części zamiennych dla armii.

i towarów konsumpcyjnych

Duży potencjał eksportowy Peru dotyczy nie tylko środków do produkcji, ale i dóbr codziennego użytku. Eksperci Banku Zachodniego WBK dostrzegają na tym rynku szansę dla wyrobów branży chemicznej i farmaceutycznej, artykułów z tworzyw sztucznych oraz aparatury elektrycznej.

Jeśli chodzi o żywności, Peruwiańczycy z rynku światowego importują surowce, których produkcja na miejscu jest ograniczona lub niemożliwa. Są to głownie niektóre zboża oraz wybrane produkty mleczne. Już teraz korzystają z tego polscy przedsiębiorcy z branży mleczarskiej, którzy lokują w Peru niewielkie ilości zagęszczonego mleka i śmietany oraz serwatki. – Warto jednak pamiętać, że głównymi dostawcami żywności do Peru są pozostałe kraje Ameryki Południowej oraz stany Zjednoczone. Konkurencja tych państw jest bardzo duża. W dodatku popularności polskich produktów zależy głównie o ich konkurencyjności cenowej na rynku światowym – mówi Grzegorz Rykaczewski, analityk sektora rolno spożywczego Banku Zachodniego WBK.

Grzegorz Rykaczewski podkreśla także, że biorąc pod uwagę z jednej strony zapotrzebowanie importowe Peru, możliwości polskiego przemysłu oraz uwarunkowania w handlu światowym, ciekawą niszą eksportową mogą być karmy dla zwierząt.

[1] Ministerstwo Rozwoju, Notatka o polsko – peruwiańskich stosunkach handlowych i gospodarczych, https://www.mr.gov.pl/media/26157/Peru_6_09_2016.pdf oraz http://www.informatorekonomiczny.msz.gov.pl/pl/ameryka_poludniowa/peru/?printMode=true

– Chcemy być bankiem, który klienci polecają innym i z którym zostają na długie lata. Wysoka jakość świadczonych usług może być naszym wyróżnikiem i wspierać rozwój biznesu. Od dawna prowadzimy program pogłębionych, systematycznych badań jakościowych w całej naszej sieci, aby na bieżąco analizować potrzeby i poziom satysfakcji naszych klientów. Szkolimy pracowników, upraszczamy procesy, dostosowujemy ofertę. Cieszymy się, że te działania przynoszą efekty – powiedział Piotr Mucha, Departamentu Zarządzania Jakością i Doświadczeniem Klienta Banku Zachodniego WBK.

Bank Zachodni WBK udostępnia obecnie największą możliwą liczbę kanałów kontaktu na polskim rynku bankowym. Oprócz tradycyjnej infolinii czy kontaktu przez e-mail lub formularz kontaktowy, bank zapewnia klientom kontakt przez video, audio, czat czy media społecznościowe. Udogodnieniem jest również biometria głosowa, z której korzysta obecnie około 20 tys. osób.

Bank rozwija także usługę Doradca online, pozwalającą na bezpośredni kontakt z pracownikiem Banku w bankowości elektronicznej czy mobilnej. Według Banku Zachodniego WBK digitalizacja procesów, przejęcie obsługi transakcyjnej przez kanały zdalne oraz zmieniający się styl życia klientów będą kreować nowe potrzeby związane z uzyskaniem wsparcia poprzez Doradców online.

– Od 2015 roku systematycznie rośnie liczba klientów kontaktujących się z Bankiem kanałami zdalnymi. Motywuje nas to do stałego poszerzania dostępnych w ten sposób produktów i usług. W ubiegłym roku wprowadziliśmy Teleklik, który umożliwia zawarcie umowy kredytowej w sposób całkowicie zdalny. Stawiamy na rozwój kanałów dostępu dopasowanych do preferencji klientów. Ważnym elementem jest udostępnianie kontaktu zdalnego osobom z różnymi typami niepełnosprawności – mówi Maciej Pietrucha, dyrektor Multikanałowego Centrum Komunikacji Banku Zachodniego WBK.

Bank Zachodni WBK ma oddziały z Certyfikatami Dostępności architektonicznej dla klientów z niepełnosprawnością oraz m.in. „mówiące” bankomaty, umożliwiające obsługę osób niedowidzących oraz dostęp dla tej grupy klientów do BZWBK24 internet. Serwis BZWBK24 internet w 2011 r. uzyskał certyfikat Polskiego Związku Niewidomych.

Bank Zachodni WBK zapewnia także udogodnienia dla osób niesłyszących. Mogą one rozmawiać w Polskim Języku Migowym z Doradcą online. Z migającym pracownikiem banku (dostępnym w Multikanałowym Centrum Komunikacji) można połączyć się z aplikacji BZWBK24 mobile lub strony internetowej banku. Ponadto, Doradcy online wspierają niesłyszących klientów w oddziałach banku. Pilotażowo, w wybranych oddziałach wdrożono także pętle indukcyjne, które ułatwiają obsługę klientów niedosłyszących.

BONUSY I PARTNERZY

więcej bonusów

WYDARZENIA I SZKOLENIA

więcej wydarzeń

NASZE ARTYKUŁY

więcej artykułów
Wybierz się na giełdę zagraniczną z analitykiem Jak zaistnieć w sieci Google

PRODUKTY I USŁUGI

więcej produktów